Gå ner i vikt & motionera

Fråga


Hej, jag bantar á la Viktväktarna. Nu när jag blivit lättare (väger nu 88kg/164cm,förr 115kg) vill jag börja motionera och har köpt motioncykel. Vad är lagom dos av cykling/vecka? Är det lagom med 30min/dag? Undrar också om det gör något om man äter direkt efter man motionerat.

/Sanna

Svar


Hej Sanna!

Gratulerar till fina resultat! Alldeles rätt tänkt dessutom att i det här läget börja med någon form av motion. Tänk på att börja med mycket lätta pass och öka träningen ganska långsamt. Det är dessutom viktigt att du tänker på att träningen skall vara så positiv som möjligt för dej. Välj motionsform mer efter vad du själv tycker är roligt än vad som är maximalt nyttigt, åtminstone till en början.

Motionscykling är inte fel, men kanske lite tråkigt i längden. Gör gärna olika saker olika dagar, t ex simning någon gång/vecka, cykling någon gång et c beroende på vad du tycker är roligt/kan acceptera. Om det är fettförbränning du är ute efter är lågintensiv aktivitet att föredra, dvs där du har din puls omkring 60-75% av din maximala puls, vilket innebär att du skall kunna samtala med någon som går/cyklar bredvid utan alltför stor ansträngning. Börja med 2 gånger per vecka och öka sedan till varannan dag, eller något mer så småningom. Att träna varje dag kan i längden bli tråkigt och för mycket, särskilt om du ökar ansträngningsgraden och intensiteten. Fettförbränning tjänar på att utsträcka aktivitetstiden till över 40 minuter per gång. Börja även där med kortare tid, t ex 20 minuter, för att öka tiden gradvis.

Lycka till!

Ställ en fråga