Hej!!

Fråga


Jo, det är så här att jag är en tjej på 15 år, och vill gärna gå ner i vikt. Sen i augusti har jag tränat aerobics typ 4 gånger i veckan, plus skolgympan. Sen har jag inte ätit godis heller, och
inte så mycket fettrik mat. Och då tycker man ju att man ska gå ner några kilo i vikt, men inte.
Varför? Det är väl så man ska göra! Jag såg på "frivolt" programmet och då hörde jag att för att bränna fett måste man äta fett, är det sant? Och att man inte ska äta efter kl 18,00. Det är ju nästan omöjligt, för om man kommer hem från något pass en kväll, då kanske man är jättehungrig, och så måste man ju äta någonting eller?!
Jag är väldigt stor över magen. Min mage är uppdelad i tre delar liksom, och jag vet att man ska tränar situps då, och det gör jag ofta, men jag märker ingenting!
Jag är också stor över rumpan och låren. Jag har bestämt mig att jag ska fortsätta träna nu, för det kan ju vara så att man tröttnar på att träna, men den här gången ska jag hålla på med det.
Jag går också ut och gå ofta.
Jag är väldigt tacksam över de här svaren, må du tro.
Tack på förhand!
//Madeleine

Svar


Hej!
Ja du, det är inte så lätt som man kanske skulle önska att ta bort överflödigt fett, men väldigt lätt att lägga på sig. Men det är en sak vad vågen säger och en annan hur mycket underhudsfett som försvunnit. När du tränar så mycket som du gör kommer nämligen muskelmassan att öka allmänt. Muskler väger mer än fett, vilket gör att vågen faktiskt kan stå kvar på samma siffra eller till och med öka, trots att fettmassan minskar. Du skall därför inte vara bekymrad över det. När det gäller maten så är det inte ett sant påstående att man måste äta fett för att gå ner i fettmassa. Däremot kan man äta fett och ändå går ner i fettmassa, beroende på vilka aktiviteter man ägnar sig åt. Hur du skall göra framgår av de artiklar jag skrivit på PrimaVi:s artikelsidor. Läs gärna dem för mer tips. Det där med att inte äta efter kl 18 är också en myt som inte är sann. Mest vinner man på att fördela måltiderna så jämnt som möjligt över dygnet. Att inte äta vissa tider gör att man fastar och tappar muskelmassa, inte fett. Kroppen spar i det längsta på fettet, så långt det är möjligt. Fortsätt att träna men tänk på att det tar längre tid än man tror att göra om sin kroppskonstitution så att den behålls. Det fett du har kommer att vara kvar tills du förbränt det. Knepet är att inte fortsätta att lägga på sig genom att äta ofördelaktigt och att träna på ett sätt som gör att man mår bra och kan hålla på med det under lång tid framåt. Jag tycker dessutom att du skall tillåta dej att äta godis emellanåt, så länge du kan hålla det under kontroll. Om man vill kan man välja sådant som inte är fett, eller byta ut det till viss del mot frukt, som ger dej vitaminer, mineraler och fibrer också.

Ställ en fråga