Styrketräning

Fråga

Hej! Jag är en kille i 19 årsåldern och har nu styrketränat i nästan två månader. Jag har gått upp ca 6-9 kg. Jag har inte ätit bra för jag är ständigt hungrig. Jag vet att man ska äta ca 5-6 små måltider om dagen, men jag blir så hungrig att jag ibland inte kan hålla mig i två timmar. Jag kan bli så hungrig att det känns som jag nästan svälter ijäl, att magen blir så tom att det gör ont och jag vet att det gör att jag tappar muskler. Kan det beror på att jag sover dåligt och sånt , för vissa dagar lägger jag mig klockan 23,00 och sedan vaknar jag upp 3 eller 4 på natten, för att magen skriker efter mat. Jag har inte fått mycket sömn och vissa dagar sover jag 3-4 gånger per dag, fast det är bara några timmar ibland och några minuter ibland. Vissa dagar är jag vaken dygnet runt och äter. Jag har en fråga till. När jag styrketräna så gör jag det för att bli snabbare, mer explosiv och så. Jag tränar också för att bli starkare men jag vill inte ha stora muskler jag vill ha snabba och smidiga muskler. Jag vet inte hur jag ska göra med vikter och repitioner hur många och sånt. Ska man släppa tilbbaka vikterna snabbt eller ska man hålla emot när man är färdig men en repetion. Jag vill inte ha stora muskler.

Svar

Hej!
Hungerkänslor är något som uppstår vid sväl samt som ett resultat av befintliga matvanor. Man kan "lära magen" att ge signaler om hunger, t o m på bestämda tider. Det är orsaken till att det är svårt att lägga till eller hoppa över en måltid om man inte vant sej. Personer som i vanliga fall inte äter frukost kan t o m må illa av att börja äta frukost innan det blivit en "magvana". Ur flera näringssynvinklar, och definitivt inom idrott, är det en fördel med jämn näringstillförsel, d v s regelbundna måltider. I ditt fall bör du definitivt sluta äta på natten, eftersom det stör din återhämtning och nattvila. Efter en kort tid kommer "magen" att ha vant sej och hungerproblemen upphör. Under dagtid kan det av praktiska skäl var lämpligt med 4 regelbundna huvudmål, morgon-lunch-middag-kväll, samt 2 mellanmål, förmiddag coh eftermiddag. Sista måltiden bör intas senast 2 timmar innan sänggåendet för att inte störa nattvilan/återhämtningen. I din ålder är 8 timmars sömn helt nödvändigt för att du skall vara pigg och alert dagen efter. Kom ihåg att förlorad nattvila/sömn inte kan återhämtas/sovas igen.

Angående din träning kan man allmänt säga att man bör träna det man vill vara bra på. Är du ute efter explosivitet och snabbet är det den karraktären du bör ha på din styrketräning. Obervera att sådan träning medför ökad skaderisk, varför det är extra viktigt att långsamt vänja sej vid den typen av träning. Att få "för stora muskler" är nog ingen risk. Det är betydligt svårare än man i allmännhet tror. För att träningen skall bli så effektiv som möjligt bör du se till att få bra instruktion via en välutbildad tränare som har tillräcklig kunskap om din träningsintention. Sådan finns t ex hos Idrottsdoktorn.se.