Styrketräning

Fråga

Hej, jag har lite frågor och jag hoppas att jag finner rätt svar! Jag är en kille som är 16 år och tränar på gym. Jag undrar om man slutar växa eller växer mindre i fall man kör ben på gym. Jag kör bland annat knäböj med stång. Jag undrar även om det kan vara skadligt att köra tungt med vikter när man styrketränar (syftar då inte bara på ben). Jag Tränar typ 4-5 gånger i veckan. Jag kör en muskelgrupp var gång jag tränar men sällan kör jag 2 muskelgrupper. Jag vill då även veta vad som är bra att äta och om det kan vara skadligt att dricka proteinshakes eller liknande produkter. När jag var yngre var jag tjock men vid 13-14 års åldern gick jag ner i vikt genom att gå på band på gymmet och åt då ´´nyttig kost´´ (Kyckling, fisk, keso, grönsaker, mjölk, frukter och kessela var i princip allt jag åt under ett års period) Jag åt då en gång i veckan allt som jag ville ex. Hamburgare, Pommes, chocklad, godis... Men jag gick ner i kilo och jag blev small. Jag fortsatte med att äta nyttigt men med tiden åt jag mer och mer av allt. Just nu äter jag i princip vad som helst och vad jag vill. Eftersom jag tänkte att jag behöver mycket av allt för att växa i muskelmassa. Jag har även ökat i vikt både fett och muskler och jag känner att jag är starkare eftersom jag kan köra med mer vikt. Mitt syfte är att bygga muskler och få en fin kropp men samtidigt vill jag må bra och inte sluta växa och jag vill även göra allting rätt. Jag undrar om jag gör några fel och i så fall skulle jag vilja veta vad och hur jag istället ska göra. Vill gärna ha ett svar tbx!!!

Svar

Hej!

Du ställer många frågor samtidigt och det låter definitivt som du behöver en coach eller rådgivare. Välkommen till oss på mottagningen IMES/Idrottsdoktorns.se - vi har nationellt ledande specialister på detta.

1) Nej, man växer inte mindre i skelettet om man träna ben på gym, såvida man inte skadar tillväxzonerna (gåller barn och tonåringar).

2) Det är inte skadligt i sej att träna med vikter eller "tungt", men skaderisken ökar med minskningen av antal repetitioner. Skall man träna "tungt" krävs uppträning, d v s att man långsat vänjer sej vid ökad belastning.

3) Det är inte skadligt att äta proteintillskott, såvida man inte äter väldigt stora mängder (vilket belastar bl a njurarna). Betydelsen av extra proteintillskott, förutom mat, är betydligt överdriven hos friska idrottande. Om man "äter fel", d v s inte är noggrann med den dagliga kostföringen så att man får i sej fett, protein och kolhydrater i den mängd man behöver, ökar även behovet av protein. Det är tyvärr ofta fallet hos idrottare att de inte äter helt optimalt. Att då kompensera med mer protein är sämre än att lära sej att äta rätt. Om man anser sej behöva extra proteintillskott lönar det sej mest att inta det direkt efter träningspasset. Det som protein lönar sej mest för är tillverkarna av kosttillskott. Ät mat! Behöver man lära sej hur man skall äta finns mycket kunniga och objektiva experter på detta t ex hos oss på IMES/Idrottsdoktorn.se att rådfråga.