Betablockerare

Fråga

Hej, Jag äter Tenormin (lägsta dosen) för måttligt förhöjt blodtryck. Jag tränar mkt både fria vikter men även kondition (löpning, rullskidor mm). Påverkar betablockeraren min förmåga att prestera bättre vad gäller kondition. Blir lätt flåsig o kan känna att jag inte orkar så mkt som jag eg borde. Kan nämna att jag inte kan träna på fm utan att få blodtrycksfall o är nära att svimma.

Svar

Ja, du bör definitivt och omgående byta ut betablockaden mot annan medicin. Betablockerare påverkar f f a situationer där man kräver kondition på mer än lätt idrottsnivå. Dina besvär med blodtrycksfall är också ett tecken på att du kan vara för mycket nedpressad i blodtryck av medicinen. Om man är vältränad och inte har några komplikationer av hypertonin kan man tillåta en något högre blodtrycksnivå i genomsnitt än hos icke idrottande. I första hand bör man välja en medicin som inte påverkar kondition eller prestationsförmåga negativt. Angiontensin-II-hämmare", d v s Cozaaar, Atacand, Diovan och liknande är ett bra val och har få biverkningar. Ur blodtryckssynvinkel är det dessutom mycket viktigt att du kan fortsätta konditionsträna för att hålla dej frisk!