Ont i vristen

Fråga

Hej, jag är i slutfasen på träning för min första maratonlopp och har nu fått lite problem. Jag får ont i vristen när jag springer längre distanser, 2-3 mil. Det är mest i vänster ben, och det är inte heller alltid det händer. Nu har jag sprungit mitt sista långpass och har två veckor kvar till maraton. Det jag undrar är om jag kan tejpa vristen på något sätt när jag ska springa? Jag är annars i bra kondition. Har sprungit i stort sett hela mitt liv, tävlat som ung, tävlar nu som motionär för att jag tycker det är kul. Men de längsta loppen hittils för mig är halvmaraton och nu hoppas jag kunna genomföra en hel maraton.Jag har neutral löpsteg, är smal och tränar även styrke dock mycket lite nu under våren/sommaren. Går mycket i trappor då vi bor på tredje våning utan hiss. Tack,S

Svar

Ont i vänster vrist under långlopp är de uppgifter jag fiskar ut från din fråga. Tyvärr finns många olika problem som kan uppstår kring vristen hos långdistansare, i synnerhet då man anstränger sej extra inför tävling. Det finns för få uppgifter för att man skall kunna ge dej vettiga och seriösa råd om behandling. Erfarenhetsmässigt handlar många av fotledsproblemen om bristande koordination i nedre extremiteterna. När man ställer högre krav på kroppen hinner den ibland inte med att svara mot kraven. Så sker t ex då kravnivån ökar hastigt (för lite förberedelse), vilket sker vid tävling. Normalt anpassar sej kroppen efter nya krav, vilket blir allt svårare ju högra krav som ställs: Det är lättare för kroppen att anpassa sej om löplängden ökar från 1 km till 2 km jämfört med om man ökar från 10 till 20 km, trots att ökningen är 50%-ig i båda fallen. För att det skall fungera på högre nivå behövs oftast både kunskap och en plan för genomförandet som är rimlig. De flesta ignorerar detta mer eller mnidre, vilket är en av orsakerna till den höga skadefrekvensen hos löpare.

Ett annat sätt att anpripa problemet är att göra en skattning av de förmågor som krävs, och på så sätt kunna prioritera träning av dessa. Om koordinationsförmågan är otillräcklig för de krav som ställs behöver man träna koordination. Om löptekniken är mindre god bör man träna detta. Syftet är då att förebygga skador och öka möjligheten till prestation.

När skadan väl uppstått behöver den undersökas och förmågorna testas för att komma fram till vad som behöver behandlas, och hur. Det sker lämpligast hos din idrottsläkare. I ditt fall behöver således en diagnos innan man kan uttala sej om vad som bör göras. 

Tejpning kan göra fotleden mer stabil genom att göra den mindre rörlig. Tyvärr finns risker med det, särskilt om man tejpar under längre tid och utan att åtgärda grundproblemet. Bl a motverkar det den naturliga träning av koordinationen som sker vid löpning, vilket riskerar att göra ytterligare skada när man slutar tejpa.

Ställ en fråga