Benhinneinflammation

Fråga


Jag har börjat jogga nyligen efter många års uppehåll. Orken är det inget vidare med. Jag klarar ungefär två kilometer i sträck, totalt. Det tar mig drygt 11 minuter. Springer jag snabbare orkar jag inte mer än några hundra meter och jag kan inte springa långsammare heller. Så länge jag tänker på att springa lite långsammare funkar det hyfsat, även om det känns fel, men så fort jag tänker på annat så börjar jag springa snabbare igen.
Det är ett problem.
Det största problemet är dock att jag ofta inte ens klarar att fullfölja den sträcka min kondis egentligen klarar, på grund av mina ben.
Redan efter några hundra meter börjar det värka i nedre delen av underbenen och i fötterna.
Efter en kilometer är smärtan nästan outhärdlig och de få gånger jag har sprungit längre har jag helt enkelt bitit ihop.
Smärtorna i benen och fötterna sitter sedan i i flera veckor, vilket gör löpning än mer smärtsamt de gånger jag försöker.
Jag har under ett par års tid tränat med vikter och maskiner på gymmet. Den träningsvärk och senvärk jag har fått har alltid kommit första gångerna jag tränade en viss muskel, aldrig efter detta, hur mycket jag än tränade.
Jag trodde denna värk skulle försvinna snabbt och sedan aldrig kännas av igen.
Nu kommer den varje gång.
HJÄLP!

(Jag är 177 lång och väger 83 kg.)

Svar


Hej!
Att du nu när du åter börjar löpträna får en del besvär är förstås besvärligt, men vanligt. Ofta börjar man på en högre nivå än man klarar av och har en för hög ambitionsnivå. Det beror på att man kommer ihåg sin förutvarande konditionsnivå och styrkenivå och har känslomässigt svårt att acceptera att situationen är annorlunda.

I ditt fall behöver du en plan för hur du skall träna upp din träningstålighet. Alla vävnader, inte bara muskulaturen, behöver tid på sig för att vänja sig. Se över dina skor och se till att ha så väl dämpande sådana som möjligt (artikel om hur dina skor bör fungera kommer inom kort på PrimaVi-presslägges nu). Undvik att springa på för hårt underlag, om det går, åtminstone till en början. Om din kroppsvikt ökat sedan sist innebär det att belastningen på leder, ligament och muskelfästen blir ännu större. Ett tips kan vara att utrusta skorna med särskilt dämpande ilägg, t ex Action Insoles, som finns på Interport och Sportia.

Du antyder också att din konditionsnivå är låg. Ett sätt att träna den är att intensivt inrikta sig på just konditionsträning första tiden. Hur du gör finns under "tips" på PrimaVi:s förstasida i högermarginalen. Öka din löpsträcka/total löptid mycket långsamt! Börja försiktigt med bara 10 minuters jogging och utöka tiden med max 5 minuter var 14:e dag, mindre om det tar emot mycket. När du uppnått önskvärd sammanlagd löptid eller löpsträcka kan du börja försöka höja hastigheten, aldrig båda samtidigt.

Ställ en fråga