löpning

Fråga

hej det är så min son är snart 9 år gammal han är inte tjock.Jag skulle vilja att han börjar att springa med mig .Vad gäller denna ålder hur long ska man springa eller hur long tid och cad ska pulsen ligga på ett barn? tack

Svar

Det går säkert bra för din son att börja löpträna med dej, om du accepterar och respekterar hans begränsade förmåga som barn och otränad. Utgå inte från pulsutvecklingen, utan lär honom först att det är roligt att springa genom att göra det lekfullt och utan prestationsönskan från din sida. Alla barn älskar sina föräldrar och vill inget hellre än att uppfylla föräldrarnas förväntningar, vilket det gäller att se upp med! Börja första veckorna med (för sonen) långsam joggning 15 minuter, 1-3 ggr/v, d v s mycket lågt ställda krav. Förklara för honom varför man börjar försiktigt och varför det är nödvändigt att träna upp sej långsamt. Efter någon vecka kan man tjäna på att lägga in försiktig backträning eller intervallträning för att snabbare öka konditionsförmågan; full fart 1 minut, lågsam joggning 2 minuter, full fart 1 minut o s v, max 5 gånger till att börja med. Konditionsträningen gör att det känns lättare att springa, och då känns det roligare. Man kan öka löplängden med absolut max 5 min/vecka, förutsatt att intensiteten är lätt eller högst måttlig, och hålls på samma nivå under löplängdsökningen.

Var noggrann med vilka skor som väljs för löpning, rådfråga gärna någon kunnig. Skorna skall kännas sköna att springa med från början. Var också noggrann med att visa ditt erkännande av och glädje för din sons förmågor, oavsett hur små eller stora de är! Låt honom gärna så småningom pröva olika löplängder med olika intensitet. En del individer gillar högt tempo och kortare distans, en del andra gillar långlopp med lägre intensitet. Somliga är skapta för andra fysiska aktiviteter, glöm inte det.

Ställ en fråga