Ont i hälen

Fråga

Jag började springa i juni efter ett längre upphåll (läs något år) och har gradvis trappat upp träningen. För två veckor sedan sprang jag ett lite längre hårdare pass och började under rundan känna lite molande värk i hälen. Efter träningen höll värken i sig och blev även lite värre. Vilade en vecka och sprang sedan Tjurruset utan större besvär, men efter loppet gjorde det grymt ont i hälen. Har träffat en naprapat två gånger som säger att allt ser bra ut med hälsena och ledband. Han kom inte fram till varför jag har ont (gissade på bristningar i hälen) och rådde mig att ge mig ut i löparspåret på prov. Provade idag efter en veckas vila igen, men kunde inte springa ett steg utan att halta (haltar även när jag går), så jag gav upp. Värken är konstant i hälen, men gör mer ont under gång och löpning. Gör ont på båda sidor av hälen (utsida och insida), ej under hälen. Är även lite svullen precis under fotknölarna. Vad kan detta vara? Är det vila som gäller? Känner mig orolig efter som det inte försvinner.

Svar

Hej!
Dina besvär kan inte nämare diagnosticeras utan en undersökning. Hälbesvär är relativt vanliga vid långdistanslöpning och kan ha flera olika orsaker. En vanlig orsak är överbelastning av några av hälsenestråken, en annan är bristningar och/eller överbelastning av fotsulans senplatta och dess infästning i hälen. En nedsjunken hälfettkudde kan var en av delorsakerna till lokal smärta, o s v. Pröva i första hand att sprida trycket i hela fotsulan genom att i skorna lägga i tryckspridande mjuka helsuleilägg. En bra sådan är t ex Action Insoles modell "Contour" som görs av Footlab/Adapt AB och kan köpas på Intersport/Sportia/Stadium (pris c a 250 SEK). Du bör utföra annan aktivitet under några veckor, vila är fel, och sedan försiktigtvis börja löpträna igen då det känns bra. Om detta inte hjälper bör man definitivt undersöka dej, t ex hos Idrottsdoktorn.se, dit det är lätt att få besökstid för bedömning.

Ställ en fråga