Ont i knä

Fråga

Hej! Efter att ha sprungit Lidingöloppet i höstas fick jag successivt ont i vänster knä under löppassen på ca 8 km. Oftast i slutet av löprundan. Smärtan uppstod även i samband med att jag började gå på body pump som innehåller en del skivstångsövningar för benen. Smärtan förvärrades när jag sprang med broddar i vintras och känns numera permanent även när jag går ibland. Smärtan ger sig uttryck i form av känningar över knät men även på insidan av knäet och den känns framförallt när man sträcker ut benet. Under löpning uppstår en känsla av svullnad/obalans och viss stramhet. Under styrkeövningar upplever jag en brännande smärta över knäet. Den kan graderas till 5 av 10 i mina ögon. Jag har hela tiden trott att problemen beror på löparknä och har bytt till nya, nog utprovade löparskor men det har inte hjälpt. Under våren har jag förutsatt att problemet uppkommit pga. överbelastning genom ökad träningsdos som eventuellt förvärrades i vintras av felbelastning i löpsteget pga. broddarna. Jag har varit hos två läkare som inte funnit tecken på meniskskada eller ledskador. De har rekommenderat voltaren i pillerform samt vila. Detta har dock inte hjälpt. Kan jag fortsätta springa och styrketräna? Vad kan vara orsak till symtomen?

Svar

Hej!

Mest troligt, om ja får gissa utan att undersöka dej, är att du har jumpers knee, inte löparknä, i synnerhet då du berättar om styrkeövningar (där en orsak kan vara ofördelatigt utförd benböj) . Det består i en inflammation av delar av knäskålssenans infästning i knäskålen, p g a överbelastning. Voltaren och liknande har ingen som helst effekt, och inte heller skobyte, som sällan eller aldrig är problemet. Meniskskada är väl det mist sannolika i detta och varför man misstänkt detta är för mej obekant. Har funktionella tester utförts (test bl a ditt steg, fotställning, koodinationsförmåga, segmentell stramhet m m)? Om inte bör man inte minst komplettera bl a med det, för att får en korrekt diagnos. I första hand bör du träffa någon med seriös kompetens inom idrottsmedicin, t ex hos oss på mottagningen IMES/www.idrottsdoktorn.se.

Ställ en fråga