ont i knä!

Fråga

Hejsan! Jag har motionerat nu i över 6 månader men för två veckor sedan var jag ute i skogen och intervall sprang.. Väldigt lätt måste jag tillägga. På kvällen hade jag lite ont på framsidan snett under knät och insidan av knät... Allt eftersom blev det bara värre och värre så efter nio dagar gick jag till läkaren som sa att jag har stukat knät.. Fick diklofenak och alvedon som jag ska ta i tio dagar plus att jag ska hoppa kryckor och ha knästöd. Nu har jag gjort det fem dagar och visst hjälper tabletterna mot smärtan för stunden men när jag går så känns det som knät "klickar" vid varje steg.. Och ibland tappar helt så jag nästan ramlar... När tabletterna slutar verka gör det grymt ont igen även under vila.. Svårt att både sträcka ut och böja, får lyfta benet med händerna om jag ska få upp foten på en stol för att knyta sko osv. Det känns lite som om läkaren har fel då jag faktiskt inte kände under springturen att jag skulle trampat fel... Har ni något annat förslag om vad det kan vara?

Svar

Knästukning, knäledsdistorsion, är förenat med risk för skada på ligmanet och menisker, något man bör utelsuta med en undersökning om man inte redan gjort det. Men det låter inte som om du råkat ut för någon sådan utifrån din beskrivning och dina besvär. Den troligaste orsaken till att du har svårt att sträcka och böja fullt är att det finns vätska i leden och en inre ledskada - stor eller liten. Kryckor/vila, dikofenak och Alvedon som enda behandling låter inte tillfredsställande, oavsett diagnos, i synnerhet om diagnosen är osäker. Eftersom du fortfarande har så stora besvär bör knät undersökas av någon med kompetens. Din idrottsläkare är bästa val, t ex hos oss på IMES, eller hos knäinriktad ortoped.

Ställ en fråga