Löparmage el vad kan det vara?

Fråga

Hej, Min sambo har en 17årig son som tränar väldigt mycket. Han tränar hockey, kondition samt styrketräning. Sista året har han vid upprepade tillfällen när han "tagit ut sig" på hockeyträningar, matcher osv blivit att må dåligt efteråt. Efter ca en halvtimme börjar magen att bli i olag vilket oftast medför diarré. Han blir även att må illa och vid vissa tillfällen har han även haft kräkningar. Problemen ger med sig efter en stund, men skapar ju naturligtvis oro samt obehag hos honom. Det begränsar honom då han normalt tränar väldigt hårt. Nu får han hålla igen på tempot/styrkan för att han är rädd för att må dåligt. Vi har läst lite artiklar och har funderat på om problemen kan vara relaterade till "Löparmage"? Vi läste en artikel om en person som provat Immodium. Vi har vid ett tillfälle provat detta och genom att ta dessa tabletter två timmar innan fysisk ansträngning hjälpte honom till viss del. Kan man göra någon undersökning på honom för att komma fram till vad som orsakar problemen eller hur kan vi gå vidare? Tack på förhand! Mvh Lucinda

Svar

"Löparmage" drabbar inte bara löpare, utan finns inom alla idrotter där stor ansträngning och anspänning ingår. Tyvärr finns ingen gemensam definition (konsensus) på vad som räknas till det. I de flesta fall vill man undersöka den som drabbas för att utesluta annan orsak till besvären. Det görs bäst hos en idrottsläkare eller husläkare.

Behandlingen, när man uteslutit annan åkomma, är dels att långsamt trappa upp träningsintensitet och träningsmängd enligt ett särskilt upplagt schema, och dels att behandla de symptom som upptår. Symptomen varierar en del mellan individer. Ett exempel är att förebygga diarré med Imodium, och illamående med Primperan. Vad som är lämpligt varierar således från fall till fall, och skall alltid följas upp och utvärderas av (helst) din idrottsläkare.

Ställ en fråga