Snus och träning

2012-04-04

På en fråga om snuseffekter på träning, till SvD:s Marathonblogg, svarade jag på igår (publ 2012-04-04), och fick många kommentarer till. F f a efterlyser man forskningshänvisningar.

Nedan är mitt svar i sin helhet. För den som är specialintresserad av att lära sej mer finns 9 sidor med vetenskapliga referenser på denna länk.

--- 

Snusets effekt på träning är framför allt via nikotinet. Nikotin drar samman de små blodkärlen (kapillärkonstriktion), vilket gör blodtillströmningen i vävnaderna betydligt sämre, framför allt syrekrävande vävnad såsom hjärt- och skelettmuskulatur och manliga könsorgan (vid erektion). Detta är orsaken bakom att rökare/snusare har mångdubbel risk att utveckla hjärt- och hjärninfakt (och andra kärlkatastrofer) än ickerökare/snusare. Det är naturligtvis ingen bra idé att strypa syretillförseln till musklerna vid löpning, det kan man ju räkna ut utan att vara doktor.

Fördelen med snuset/nikotinet är att det är centralstimulerande och därmed psykiskt motverkar den trötthetskänsla man känner av syrebristen. Men effekten är kortvarig, enormt beroendeframkallande och såsom för andra centralstimulerande (amfetamin m m) krävs en högre dos om man använder det regelbundet – vilket till slut leder till småkärlsproblem.

Vill man ha nytta av träningen bör man sluta snusa. Att använda nikotin och snusa är som att trampa vatten, no-go. IRL har man dock viss träningseffekt av vattentramp, men inte av nikotin ;-)