Behandling av håll

Fråga:

Jag såg ett svar av Dan Leijonwall på Coachen angående “håll”. Han skriver att det hjälper med uppträning av bukmuskulaturen med funktionell träning och stretching av bukmuskler och höftböjarmuskler. Jag är 13 år och tränar fotboll. Jag får nästan alltid håll varje gång jag tränar och det är jättejobbigt. Jag har provat alla tips, som att andas djupt, hålla i en sten, trycka på det onda och lyfta den andra armen, inte äta för nära träningen, dricka mindre, dricka mer osv. men inget hjälper. Kan ni hjälpa mig med träningupplägg och stretchingövningar som hjälper mot “håll” vill jag gärna prova.

Svar:

Det finns flera olika teorier om vad “håll” beror på. Helt klar över vad det handlar om är man inte på forskarsidan, men det finns erfarenhet av att en del sätt att träna kan underlätta. De metoder du nämner att du prövat har bevisligen ingen effekt alls. Jag själv är nog av åsikten att det handlar om en kombination av olika saker som ger dessa sinnesupplevelser. Främst av dessa är “kramp” i muskulaturen och lokal syrebrist (ett slags “sendrag” i buken). Att pröva specialträning där man tränar upp bukmusklernas koordination (balans avseende styrka och uthållighet) mellan de samverkande musklerna i bukkorsetten) och uthållighet har visat sej ha bra effekt i många fall.
Att lägga upp sådan träning kräver ofta instruktion manuellt av någon som förstår hur musklerna samverkar (samt uppföljning för att veta att träningen har effekt). Jag rekommenderar kontakt med idrottsfysioterapeut i första hand. Om du bor i Stockholm är du välkommen till oss, där Anders Lidestam är specialkunnig på detta. Mer information på www.idrottdoktorn.se.

< Föregående   Nästa >