Hur undviker man håll

Fråga:

Min dotter år 12 år och fotbollstokig. Hon är snabb och springer mycket. Tyvärr så får hon väldigt lätt håll. Kan du ge några bra tips åt henne när det ex. gäler: Tiden mellan mat och träning, vilken typ av mat som fungerar bäst före träning mm. Jag tycker synd om henne för hennes hållproblem hämmar henne ganska mycket både påträning och match.

Svar:

Jag tror inte att “håll” påverkas av när man äter eller vilken sorts mat man väljer att äta. Generellt ur idrottssynvinkel är det en fördel att fördela maten så jämnt som möjligt över den vakna delen av dygnet, med undantag för intill 1 timme före träning och 1 timme innan sänggåendet. Kosten bör särskilt i hennes ålder vara varierad, med mängdmässigt lika mycket kött/fisk/ägg som cerealier/grönsaker/rotfrukter. Idealet vore att äta 4 huvudmål per dag (frukost, lunch, middag och kvällsmat) och dessutom 2 mellanmål på för- och eftermiddag. För flickor i tonåren och som idrottar är mjölk och mjölkprodukter en viktig källa till calcium, vilket behövs för skelettets hållfasthet.

När det gäller “håll” är vi läkare inte helt ense om vad det rör sej om, dvs det finsn inga hålbara vetenskapliga belägg för vad det egentligen är. Jag vet av erfarenhet att det hjälper bra med uppträning av bukmuskulaturen med funktionell träning (träning som syftar till att efterlikna den faktiska idrottssituationen så mycket som möjligt), och stretching av bukmuskler och höftböjarmuskler. Detta borde ingå som obligatoriska moment i fotbollsträningen men gör inte alltid det. Om ni behöver hjälp med träningsupplägg och/eller stretchinginstruktion är ni
naturligtvis välkomna till oss på IMES (www.idrottsdoktorn.se)Med vänliga hälsningar, Dan Leijonwall, specialistläkare, IMES/idrottsdoktorn.se